Rally verslag Dresden-Breslau

Verslag van de rally Dresden – Breslau 2010 Wat is dat voor een rally?? kijk maar eens hier op; http://www.youtube.com/watch?v=lJoqiA6HBNY

Wedstrijd gegevens;
– Rijders; Bernd Enting en Luuc Potgieter
– Monteur; Wout Klinkien (en eeuwige rots in de branding)
– Totale te rijden afstand, c.a. 1000 km door Duitsland en Polen
– Deelnemersveld, 172 auto’s, 77 motoren, 13 quad’s en 48 vrachtwagens

Time flies when you’re having fun!!!
Dat geld zeker voor de week van de rally, maar ook van het halve jaar voor de wedstrijd. Door het opbouwen van het nieuwe bedrijf (de Nieuwe Haven) schoot het er een beetje bij in betreft de voorbereiding van deze rally. De neus hadden we gelukkig al eind vorig jaar vervangen (was iets verfrommeld door in koprol in Roemenië tijdens de TAT) maar de wagen moest in de laatste week voor de start nog zijn snelheid set-up krijgen. Zoals gebruikelijk is de proefrit, het op de aanhanger rijden voor vertrek. Het enige wat we dan opmerken dat de aanhanger twee kapotte voorbanden heeft.

Op de aanhanger

Op de aanhanger

Donderdag 24 juni vertrekken
Aan het begin van de avond vertrokken om na een tussenstop halverwege vrijdag rond de middag aan te komen bij het kampement in Dresden. Wat we hier zie is wel iets anders als wat we gewent zijn. Heel veel professionele teams die er zo te zien serieus centjes tegen aan gooien om met wat moois voor de dag te komen, er zijn ook diverse teams te vinden die deze wedstrijd als training voor Le Dakar gebruiken. De vrijdag word benut voor het bestickeren van de wagen en de verplichte technische keuring.

Het kamperment

Het kamperment

 

Technische keuring

Technische keuring

 

Fotoshoot

Fotoshoot

De start
Zaterdag word op startnummer volgorde de proloog gereden, dit is een parkoers van c.a. 4 km met veel hindernissen die 3 maal verreden moest worden. Het gaat ons goed af, met name bij de diepe modderbaden halen we veel andere teams in. Ook de tweede proef zaterdag in een grote zandafgraving lukt goed. Wel lastig navigeerwerk in zeer zwaar terrein, maar dit is waar onze Defender goed in is !!

5

 

In de proloog

In de proloog

De rest van de week vliegt zoals al gezegd voorbij. Omdat er de eerste dagen veel zware stukken in de route zitten (wat meer ons ding is) rijden we zelfs heel leuk mee in de top 20 van het klassement.

7

 

...

Donderdag, de dag waar we al het meest tegen op zagen. En totale route lengte van c.a. 570 km met heel veel stof, stof en stof. Het stof beperkte zo het zicht, dat we regelmatig stil moesten staan tot de lucht weer wat geklaard was. Voor de veiligheid deden we de werklampen aan achterzijde auto aan, zodat de achterliggende teams ons eerder zagen staan. Aan het eind van de route nog een pittige rivier doorwading en dan laat in het kamp weer aankomen. Doordat er veel snelle etappes in de route zaten hebben we geen top tijd neer gezet, maar gelukkig wel uitgereden.

Vrachtwagens op het pad naast ons

Vrachtwagens op het pad naast ons

 

Zicht naar achteren

Zicht naar achteren

 

Zicht naar voren (je ziet net de werklamp van de vrachtwagen vlak voor ons)

 

En zo zie je d’r uit na een dag stof happen

En zo zie je d’r uit na een dag stof happen

Het gebied en de paden zijn na de monsteretappe duidelijk veranderd, het terrein is zwaar, zelf te zwaar voor onze auto. We zakken met onze modderbanden ver weg in het losse zand en het enige wat we doen is lange sleuven trekken in het mulle zand. We komen duidelijk pk’s te kort om boven op het zand te kunnen rijden. Hierdoor loopt de temperatuur van de wagen regelmatig te ver op, en als we door ons voorraadje koelwater heen zijn, besluiten we eerder te stoppen zodat we de wagen niet om zeep helpen. Zaterdag, de laatste dag, het zelfde verhaal, ook nu stoppen we eerder zodat we met een nog hele wagen weer thuis kunnen komen.

Superervaring

Super ervaring!

Al met al, eindigen we op de 73e plaats, niet een resultaat zoals de wedstrijden in Roemenië, maar wel een super ervaring om mee te maken. Als we nog eens een wedstrijd als deze willen rijden, zal er zeker een wagen gebouwd moeten worden die meer voor snelheid geschikt is.